هوشمندی رسانه اجتماعی چیست؟

هوشمندی رسانه اجتماعی چیست؟

در نگاه اولیه و ساده می­توان گفت هوشمندی رسانه تشکیل شده از دو کلمه هوش  و رسانه است که کلمه هوش به معنی یادگیری، تحلیل و رسانه به معنی شبکه­های مجازی از جمله وب، تلگرام، توییتر و .. می­باشد. ترکیب این دو کلمه با یکدیگر به معنی تحلیل و استفاده درست از فضای مجازی و واکنش مناسب و به موقع به اتفاقات پیرامون برند و رقبا و کمپین های ایجاد شده است.

با بیشتر شدن سازمان­ها و شرکت­هایی که قصد دارند در فضای مجازی فعالیت داشته باشند و فعالیت­های خود را در فضای مجازی گسترش دهند، بحث هوشمندی رسانه در دنیا هر روز داغ­تر می­شود و شرکت­ها به شدت به هوشمندی رسانه وابسته می­شوند و یا به زودی وابسته خواهند شد.

اگر چه بسیاری از شرکت­های خارجی و برند­های مطرح دنیا از هوشمندی رسانه استفاده می­کنند، ولی متاسفانه در داخل کشور به این موضوع اهمیتی داده نمی­شود و همچنین هنوز تعریف دقیق و واضحی برای هوشمندی رسانه مطرح نشده است، شرکت فناوران هوشمند شایا به عنوان پیشتاز این عرصه مفتخر است با ارائه محصول کاوان اولین شرکت داخلی باشد که به سمت رصد هدفمند فضای مجازی قدم برمی­دارد.

مراحل اصلی شکل گیری هوشمندی رسانه های اجتماعی

۱٫رصد فضای مجازی

۲٫مدیریت داده

۳٫تحلیل پیشرفته

۴٫اطلاع رسانی

در هر مرحله با استفاده از تکنولوژی­ها و ابزارهای خاص اطلاعات جمع آوری و تحلیل  و در نهایت به صورت گزارش به شما ارائه می­شود که می­تواند به بهتر شدن کسب و کار و محصول و منابع انسانی وبخش  R&D و تبلیغات شما کمک کند.

کیفیت داده­های جمع آوری شده به خزنده­های آنلاین استفاده شده، داده­های گذشته و همچنین دقت تخمین­ها و تحلیلات انجام شده روی داده، بستگی دارد.

هوشمندی رسانه اجتماعی: رصد فضای مجازی

در اولین قدم بسیار اهمیت دارد که ما تفاوت میان هومندی رسانه و رصد رسانه را متوجه شویم، رصد رسانه به معنی تمرکز بر روی شناخت مباحث آنلاین مطرح شده پیرامون موضوع خاص می­باشد، یک مثال برای درک بیشتر، شما به دنبال مطلبی درباره آشپزی می­گردید و آن را در گوگل جستجو می­کنید در حقیقت فضای وب سایت­ها را درباره لغت آشپزی رصد می­کنید، اما هوشمندی رسانه به معنی جداسازی، دسته بندی و فهمیدن داده­ها به زبانی قابل تحلیل و تصمیم­گیری است.

تصور کنید به یک آهنگ در حال گوش دادن هستید در حالیکه گوش شما در واقع مسئولیت دریافت امواج صوتی را دارد اما در حقیقت این مغز شماست که آن اصوات را تحلیل می­کند و آن امواج را به صورت قابل فهمی به شما منتقل می­کند، شما با رصد رسانه در حقیقت به امواج رسانه گوش می­دهید و با هوشمندی رسانه آن امواج را تحلیل و قابل فهم می­کنید تا بتوانید عکس­العمل مناسب در زمان مناسب نشان دهید.

به طور کلی هوشمندی رسانه ابزاری تشکیل شده از مراحل مختلف است و بعد از طی کردن همه این مراحل رسانه های اجتماعی را به شیوه­ای ساده و قابل فهم نمایش می­دهد.

هوشمندی رسانه اجتماعی : مدیریت داده

مدیریت داده­ها به شیوه­ای که داده­های اجتماعی تقسیم­بندی و دسته­بندی می­شوند بسیار وابسته است، عواملی مانند دسته­بندی خودکار اطلاعات، شخصی­سازی قوانین و یا فیلتر کردن  داده­ها به وسیله شاخص­های مختلف می­تواند روی مدیریت داده­ها اثرگذار باشد.

در کاوان شما می­توانید با مشخص کردن کلمات کلیدی و شخصی­سازی نمودارها و همچنین دسته­بندی داده­ها به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید و بر فضای مجازی پیرامون خود مسلط باشید.

در کاوان داده­ها به چندین صورت قابل دسته­بندی هستند:

  • دسته­بندی اسامی خاص و کلمات کلیدی
  • دسته­بندی موضوعات
  • دادن تاریخ مشخص
  • مکان انتشار مطالب
  • Sentiment: قابلیت تشخیص مثبت و منفی و یا خنثی بودن محتوای متن
  • مشاهده کنندگان مطلب شما در کدام فضای مجازی بوده اند : وب سایت­ها، کانال­های تلگرام، کاربران توییتر
  • جنسیت
  • جداسازی کلی توییتر و تلگرام و وب سایت­ها و یا تجمیع همه رسانه­های اجتماعی به صورت یکپارچه و کنار­هم

ذات مدیریت داده گرفتن حجم انبوهی از اطلاعات و جداسازی آن ها به صورت دسته­بندی شده و بسته­های قابل مدیریت است که بتواند به پاسخ­دهی شما به سوالات مشخص کمک کند، و دید عمیق­تری نسبت به یک موضوع مشخص یا کلید واژه مشخص که می­تواند پیرامون برند و محصول و کمپین­های دیجیتال شما باشد، بدهد.

شما می­توانید از پلتفرم تبلیغات همسان مدیا اد برای تبلیغاتتان استفاده کنید و کمپین­های تبلیغاتی خود را با کاوان رصد کنید و اثر بخشی آن­ها را ارزیابی کنید و برای ادامه راه تصمیم­گیری کنید.

هوشمندی رسانه: تحلیل­های پیشرفته(پایش)

یکی از موضوعات مهم تحلیل­های پیشرفته(پایش) است که بخش پنهان هوشمندی رسانه  به حساب می­آید.

تحلیل های پیشرفته(پایش) در مطالب مختلف وب سایت­ها وکانال­ها و کاربرها و یا منشن­ها که با کلمات کلیدی شما مرتبط است رصد کرده و به شما تحلیل­های قابل استفاده ارائه می­دهد.

برای درک بهتر تفاوت تحلیل با رصد به این مثال دقت کنید:

شما در نظر دارید درباره شخص آقای علی دایی جستجو انجام داده اما با سرچ کردن کلمه دایی مطالب مختلف و بی­ربط به شما نشان داده می­شود که شامل آقای علی دایی و یا دایی(برادر مادر) است، این مسئله با هوش کاوان قابل حل است و در پایش آن قابلیت تشخیص و جداسازی این کلمات از هم امکان پذیر است.

تحلیل پیشرفته در حقیقت مجموعه ای از فعالیت­های backend است که برای مثال می­توان از تحلیل زبان طبیعی(NLP) و یا پیدا کردن الگوی اجتماعی و یا پیدا کردن خودکار influencer ها و بسیاری ویژگی دیگر که تیم کاوان و توسعه دهندگانش برای ایجاد این ویژگی­ها تلاش بی ­وقفه می­کنند، نام برد.

به طور کلی تحلیل پیشرفته به کاربران اجازه می­دهد به جنبه­های مختلف و پنهان یک داده پی­برده و به عنوان پشتوانه­ای برای مدیریت داده باشد تا معانی و ترجمه پشت پرده متون را به شما ارائه کند تا بتوانید دید عمیق­تری نسبت به مسائل داشته باشید و بتوانید عکس­العمل مناسب در زمان مناسب نشان دهید.

هوشمندی رسانه اجتماعی: اطلاع رسانی

اطلاع رسانی(ابزارها) آخرین مرحله از هوشمندی رسانه است که به شما برای دریافت اخبار و اتفاقات در لحظه مناسب کمک می­کند.

دید تحلیلی روی داشبورد شما در پلتفرم یکپارچه کاوان وجود دارد و با قابلیت شخصی سازی بالا و همچنین در عمق مطلب و در لحظه به شما این ویژگی  را  ارائه می­دهد. هرچقدر هوشمندی رسانه بزرگ­تر و بالغ­تر می­شود نیاز به اطلاع رسانی بیشتر و بیشتر حس می­شود.

یک هوشمندی رسانه کار آمد در حال حاضر شامل متودهای اطلاع رسانی مختلفی است از جمله هشدارها و گزارش­ها  و یا APIهای باز. هر کدام از این بخش­ها می­تواند به نوعی به کسب و کار شما یک ویژگی اضافه کند و باعث شود که پیرامون اتفاقات و مطالب و صحبت­ها در فضای مجازی به روز باشید و با هشدار گرفتن بتوانید عکس العمل مناسب را در زمان مناسب نشان دهید.

ساختار هوشمندی رسانه:

رصد، تحلیل (پایش)، مدیریت و خبررسانی هر کدام از این مراحل به مرحله دیگر به شدت وابسته است و برای اینکه یک خبره در زمینه هوشمندی رسانه باشید باید همه این مراحل را به بهترین شکل کنار هم داشته باشید پلتفرم یکپارچه هوشمندی رسانه کاوان این کار را برای شما انجام می­دهد، یعنی تمامی این مراحل و تمامی فضاهای مجازی را به صورت یکپارچه در کنار هم جمع کرده تا بهترین دسترسی را برای شما آماده کند.

نادیده گرفتن هرکدام از این مراحل می­تواند تمامی قسمت­های هوشمندی رسانه را تحت تاثیر قرار داده و از فضای مجازی دید ناقصی به ما ارائه دهد.

بعد از همه این مباحث مطرح شده لازم به ذکر است که دید رسانه­های اجتماعی بیشتر مواقع فقط وقتی قابل عکس­العمل نشان دادن است که اطلاعات لازم را به شخص درست و در زمان درست بدهی، با کاوان فضای مجازی اطراف خود و رقیبانتان را رصد و تحلیل کنید و با مدیریت خود در بهترین زمان به هر مسئله­ای واکنش مناسب نشان دهید.

منبع:

What is Social Media Intelligence?

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.